Feliz Navidad!

24 december 2022 - Málaga, Spanje

Zaterdag 24 december, kerstavond. In Málaga wordt kerstavond meer gevierd dan de kerst zelf en tweede kerstdag bestaat hier ook niet. Toevallig hadden we het hier nog over gehad met onze Spaans docent, dus Elize had het gelukkig nog nagevraagd. Het was dus inderdaad zo dat we de 24ste waren uitgenodigd en niet de 25ste haha! Overdag zijn we met z'n drieën nog even langs winkelcentrum Larios geweest voor onze kerstoutfit. uiteindelijk heb ik twee broeken en een trui gekocht, maar allebei niet voor kerst hahah!

Paula had ons tussen 19:00 en 20:00 uitgenodigd. Wij kwamen natuurlijk op de Spaans tijd, rond 20:30/20:45 aan, maar ze vonden het totaal niet erg. Eerst hebben we gewoon even gechilled in haar huis, geknuffeld met de hond (Sultan) en de 2 katten. De hond van Paula is echt te dik eigenlijk haha, stiekem wel een beetje zielig, want dat beestje zit alleen maar in een klein appartement en mag twee keer naar buiten om een rondje te lopen. De katten waren ook een beetje aftasten haha, want de ene was de hele tijd boos en de andere een beetje bang. Heel raar haha, het lijkt wel of alle katten in Málaga bang zijn voor mensen. Dat mis ik wel een beetje in Nederland haha, dat de katten meestal naar je toe komen lopen om even te knuffelen.

Inte was ook uitgenodigd, maar die wist dus niet dat ze met kerst, hier dus kerstavond (vandaag) bedoelden. Gelukkig kon Inte nog een taxi regelen, en kwam er ook gezellig bij. Inte had al avondeten gegeten, en at hier als nog gewoon vet veel mee. Rond 23:00 gingen we aan tafel met de ouders van Paula, haar ouders, haar broertje, Inte, Jerusha, Elize en ik. Als voorgerecht hadden we broodjes, Jamón, garnalen en inktvis. Ik heb hier voor de eerste keer inktvis geprobeerd, ik vond het best lekker eigenlijk. Als hoofdgerecht kregen we een gebakken varkenspoot met patatas bravas en gebakken champignons en daarna nog een ander stuk vlees, allebei ook echt heel erg lekker! Als dessert had ik mochi, mini pudding, en een warm lava cakeje.

Ergens om 01:30 gingen we met Paula en haar broertje naar de opa en oma (abuelo y abuela) van Paula. De oma van Paula kwam met een een of ander muziekinstrument aan, heel cool wel! De naam van het instrument is  'zambomba'. De zambomba is een muziekinstrument uit Andalusië, het is gemaakt van een boomstam met een stuk doek eroverheen met een stok erin. Om het instrument te bespelen, moest je je hand nat spuiten met water en zachtjes met je hand over de stok heen bewegen. Eerst ging de oma van Paula erop spelen en gingen we met z'n allen Ande Ande Ande zingen. Er was ook meer familie van Paula en iedereen maakte muziek door te klappen, lepels en vorken over elkaar heen te bewegen, met de achterkant van een lepel of vork over een fles drank heen te gaan. Er zat echt totaal geen ritme in hahah, iedereen deed maar gewoon wat, maar het was geweldig, hahah! Daarna mochten wij ook allemaal proberen om het muziekinstrument te bespelen. Na het muziek maken gingen we weer terug naar Paula haar huis en hebben we daar nog UNO gespeeld. Paula had hele bijzondere, zelf verzonnen regels met UNO, maar er was geen discussie mogelijk, want Paula zei steeds: 'My Gouse, my rules' Paula heeft een Spaanse accent als ze Engels praat, dus de H spreken ze in Spanje uit als G, dus vandaar de my gouse, haha!

Het is heel laat geworden, maar het was super gezellig bij Paula thuis! We hebben samen met Inte een uber gepakt naar huis. Om 06:00 waren we pas thuis.. We hebben dus eerst maar even heel lang uitgeslapen. Verder hebben we vandaag een leuke kerstfilm gekeken en thuis pizza gegeten. We hadden de pizza opgehaald bij pizzeria La Romántica bij ons in de buurt.

Maandag 26 december, voor de Nederlanders 2e kerstdag, haha, gingen we in de middag weer naar Paula haar huis, Kibum kwam ook. We hebben weer gezellig een aantal spelletjes gedaan. We hebben ook een Spaans bordspel, Parchís, gespeeld. Dit lijkt een klein beetje op het spel 'Mens erger je niet'. Op een gegeven moment liep dat konijn van Paula ook rond in de woonkamer en die kat was dat konijn steeds aan het aanvallen haha. Paula haar moeder had weer Spaans eten voor ons gemaakt. We kregen Puchero, dit een een echte Spaanse maaltijdsoep. Daarna kregen we nog een klein bakje met vlees, een soort stoofpotje. Als toetje kregen we een soort pudding met een biscuitje erop. In de avond hebben we horrorfilms gekeken, alle 3 de films van Insidious. Later op de avond had de moeder van Paula nog patatjes met gesmolten kaas gemaakt, heel lief!

24-12-2022 tot en met  26-12-2022