castillo de gibralfaro

11 september 2022 - Málaga, Spanje

Vandaag zijn we naar het kasteel van Gibralfaro geweest, in het Spaans Castillo de gribralfaro. We zagen dit kasteel elke keer op onze weg naar het strand. Het was zo hoog en zo groot vanaf de grond, het leek mij daarom leuk om daar eens een kijkje te nemen.

Het Gibralfaro kasteel in Málaga ligt naast het Alcazaba op de gelijknamige Gibralfaro berg, het wordt ook wel de vuurtorenberg genoemd. De top ligt op 130 meter hoogte. Het Alcazaba en Castillo Gibralfaro zijn typische bezienswaardigheden in Málaga uit de Moorse tijd. Vanaf het centrum waar wij vaak liepen om het strand te bereiken, konden we het kasteel goed zien. Wij zijn wandelend naar de top gegaan. De wegen zijn erg stijl en ook best wel glad, dus dat was nog wel een spannende onderneming. Toen we eenmaal bij de top waren aangekomen, verbaasde ik mij over hoe groot de zee en Málaga zelf eigenlijk waren. Het uitzicht is echt prachtig. Ik heb de hele kustlijn kunnen zien, de grote haven en een heel stuk van Málaga. Ook konden we vanaf boven de arena van Málaga zien. Ik vond het wel grappig dat we die ons nog niet was opgevallen, want het is echt een immens grote arena. Alleen zijn we er dus blijkbaar steeds net niet langs gelopen, grappig dat ik dan van een andere hoek ineens heel snel allemaal dingen kan zien die mij eerder niet waren opgevallen.

62C36029-B3BD-4EC7-A1E6-A8809AD618C5

Zoals ik al vertelde zijn wij wandelend naar de top gelopen. We hadden voor die tijd al besloten om later in de middag te gaan, omdat het dan wat koeler zou zijn.... dachten wij. Nou, niks was minder waard hoor hahaha. De steile wegen lagen vol op in de hete zon, dus dik zwetend zijn wij de berg op gegaan haha.

BA078C07-4871-40B5-B580-CE25BD3604AE

D940B2CA-F66E-4965-BD66-8A87B291BEA10ECD1553-9276-476B-85A6-439349344C70E6C04AE5-CFCD-4FEF-9E94-223A1EAE583E

Eenmaal binnen in het kasteel kun je nog wat hogerop en natuurlijk hebben wij dat gedaan. Doormiddel van trappen kun je op de kasteelmuren lopen. Vanaf deze muren kun je ook de andere kant van Málaga zien. Dus je kan richting het Noorden kijken en heb ik de Montes de Málaga gezien. In het kasteel zelf is een klein museum met kleding van soldaten en er staat een maquette van Málaga tijdens de Moorse overheersing. Ik vind het zo mooi dat je een goed beeld van Málaga kunt bekijken van die periode. Ik heb het stukje geschiedenis van Málaga gezien, waarbij de haven nog een baai was en het historisch centrum werd beschermd door een vestingmuur. Het is echt heel indrukwekkend hoe veel gebouwen er zijn bijgebouwd sinds die tijd.

53A4BAEC-F4AF-4B93-930F-FE09B0BBDBC6

Natuurlijk hebben we voor de reis naar beneden een lekker waterijsje gehaald, heerlijk verfrissend met die erge hitte. Op de weg terug moest ik zo lachen, omdat we half hobbelend weer naar beneden stuiterden, omdat de weg zo steil was haha. Gelukkig zijn we ongedeerd weer beneden gekomen en zijn we naar ons appartement gelopen. Heerlijk om weer thuis te zijn na de warmte...