Mijn eerste week op de universiteit

30 september 2022 - Málaga, Spanje

Mijn eerste schoolweek is voorbij, het was een week vol ontmoetingen en nieuwe inzichten. Maandag heb ik, zoals ik al heb beschreven, een leuke dag gehad op school. Dinsdag had ik het vak ‘familierecht’, dit vak stond gepland van 16:00 tot 20:30. Van te voren zijn we weer naar de docent gelopen om te vertellen dat wij de Erasmusstudenten zijn en moeite hebben met de Spaanse taal. Deze docent was compleet het tegenovergestelde van de docent van gisteren. Deze docent sprak geen woord Engels en vroeg of een andere student wilde vertalen voor ons. Wij vroegen of er literatuur in het Engels voor ons is en dat we bereid zijn om wat extra werk te doen om te laten zien dat we gemotiveerd zijn. Deze docent wilde dit niet doen en zei dat we dit vak niet gaan halen en dat ze adviseert dat wij een ander vak zoeken. We hebben haar aangehoord en zijn toen vertrokken, ik wist even niet wat ik moest doen. Het voelde heel hard en ik kreeg wat stress dat ik het jaar niet zou halen. Elize en ik hebben mailtjes gestuurd naar verschillende mensen, om dit te kunnen oplossen. We wisten dat we verder niet meer konden doen, dus dat was even afwachten.

Gelukkig kregen we woensdag mailtjes terug van de internationale coördinator, we konden donderdag in gesprek gaan. Verder was woensdag een goede dag, ik had het vak Spaans/ Engels. Er stond dat dit vak in het Engels werd gegeven, maar het werd in het Spaans gegeven. Echter was dit niet zo’n groot probleem, want de docent vertelde ons dat het goed kwam. Hij vertelde dat hij onze situatie begrijpt en ons gaat helpen om het semester te halen. We doen een oefentoets in November, hier krijgen we feedback en tips en dan mogen we de toets in December een tweede keer maken. Dit voelde heel fijn, er viel een last van mijn schouders af.

Donderdag hadden wij het gesprek met de internationale coördinator, Lucía. In het gesprek hebben we onze onzekerheden gedeeld en gevraagd of er een oplossing is. Lucía vertelde we het beste met de docenten kunnen praten en onze situatie uitleggen, echter ligt het aan de persoonlijk van de docent of ze ons willen helpen of niet. Als het ons niet lukt, wil Lucía nog een gesprek aangaan met de desbetreffende docent en anders kan ze ons helpen om een ander vak te kiezen. Het gesprek vond ik erg fijn, het voelde goed om te weten dat ze nu van onze situatie af wist. Verder hadden wij Donderdag het vak ‘Psychologie’, dit was ook een vak in het Spaans. We hebben deze vrouw onze situatie uitgelegd, ze was erg aardig en vertelde dat ze ons probeert te helpen. Als eerst zei ze dat ze het stoer vond dat we naar Spanje zijn gekomen, dit was gelukkig even wat anders dan dinsdag haha. Ze kijkt voor ons of er Engelse literatuur is die bij haar lessen aansluit. Ze kan geen Engelse les geven, maar we krijgen wel punten voor het aanwezig zijn.

Vrijdag had ik het vak ‘socialisatie van het onderwijs’. Dit vak zou als het goed is, in het Engels gegeven moeten worden. Ik vond het toch wel spannend, want er zijn meer docenten die dan als nog in het Spaans les geven. Gelukkig was deze hele les in het Engels, ik was zo blij dat ik de hele les kon volgen en begreep wat ze zei. De docent betrok de Erasmus studenten bij de les door te vragen naar de verschillen in de landen. Ik vertelde over de hoeveelheid fietsers in Nederland, en dat er amper mensen zijn die op de fiets gaan in Spanje. De docent herkende gelijk wat ik zei, ze vertelde dat ze twee Nederlandse vrouwen zag op de fiets (tenminste dit dacht ze door de lengte van deze vrouwen). Ze vond het zo eng hoe deze vrouwen op de fiets door het verkeer fietsten, ze vindt dat Nederlandse mensen suïcidaal lijken op de fiets haha.