Een avontuurlijke week!

1 november 2022 - Málaga, Spanje

Mijn schoolweek van 1 tot 4 November

Maandag had ik het vak shamanisme, er was bijna niemand. Er waren in totaal 5 personen, zelfs de docent was er niet. Er is ons verteld dat de mensen gewoon een langer weekend nemen. De buddy van Elize zei letterlijk 'Waarom zou je zondag vrij zijn, maandag weer naar school gaan en dan woensdag weer vrij zijn'. De meesten maken er dus gewoon een lang weekend van voor zichzelf haha. In de les hadden we een invaldocent, ze wist zelf ook niet goed wat we moesten doen. We hebben artikelen gelezen over de schilderijen uit Korea. Ik vond het zelf nogal vage schilderijen en erg abstract, maar de bedoeling en het achterliggende vind ik wel heel mooi. Bijvoorbeeld bij dit schilderij zie je de bergen, de bomen en het water als eerste, maar als je goed verder kijkt zie je ook een boer die bezig is op het land. De bedoeling van de schilder is dan ook dat de mens zich mengt in de natuur, zonder een de grootste rol te hebben.

In de avond was het Halloween, ik wist wel dat het wat groter was dan dat het in Nederland was, maar ik wist niet goed hoeveel groter. Maar al gauw merkte ik dat het redelijk groot was, aangezien er allemaal mensen verkleed op straat gingen, jong en oud. Elize en ik hebben nog gauw een beetje verkleedspullen gekocht bij de Chinees en zijn de stad ingegaan. Overal waren mensen verkleed door de stad aan het lopen, echt super leuk!! We hebben nog een drankje gedaan en kwamen een ouder Nederlands stel tegen, zij vonden het zo leuk dat iedereen verkleed de straat op ging. We hebben verteld over wat we doen hier in Málaga, ook dat vonden zij erg leuk om te horen. Later zijn Elize en ik nog in de stad geweest, het was een hele leuke avond!

Dinsdag waren we vrij, het was hier de dag van de Allerheiligen. Natuurlijk eerst heerlijk uitgeslapen en daarna zijn Elize en ik naar het stand gewandeld. Ik wilde heel graag de sardientjes proeven uit Málaga, ik hoorde van mijn buddy dat je dat echt moet proberen in Málaga. Don Miguel Martinez Soler, beter bekend als 'Miguel, él de las Sardinas', ('Miguel, die van de sardientjes') speelde een belangrijke rol in de geschiedenis van de sardientjes.

Miguel was de eerste die Koning Alfonso XII de traditionele, aan bamboe gereten gegrilde sardientjes in 1884 serveerde. Volgens de verhalen stond Miguel erop dat de koning de sardientjes met zijn handen opat, dit tot groot vermaak van de hofhouding.  Het heeft Miguel, él de las sardinas, in ieder geval in naam en status geen windeieren gelegd!

We zijn bij een restaurant aan het strand gaan zitten en heb ik daar dus inderdaad sardientjes besteld. Ik vond het wel een beetje spannend, want ik wist niet wat er nog allemaal in de vis zat haha! Gelukkig zat er alleen nog de graad in en verder niks. Ik kreeg 7 sardientjes met een citroentje, het was eerst even uitvogelen hoe ik dit moest eten, maar het is mij gelukt! Ik vond de sardientjes wel lekker, maar ik zou ze niet heel snel een tweede keer bestellen haha!

Na het eten zijn we naar de pier gelopen bij het strand, er waren mensen aan het vissen op de rotsen. Elize en ik wilden graag naar het eindpunt van de rotsen om een foto te maken, dit was best eng! Het waren rotsen die tegen elkaar aan lagen en daaronder kletste ze zee omhoog, als je dus zou vallen dan kom je er niet makkelijk uit... Toch wilden we over de rotsen lopen, sommige stappen waren spannend, maar het is ons gelukt!

Donderdag was ik weer van 9 uur 's ochtends tot 9 uur 's avonds de hele dag op school. In mijn ochtend les kwamen er ineens drie mannen verkleed de klas in om een liedje te zingen, haha. De mannen waren op zoek naar nieuwe mannen die zich wilden aansluiten aan hun entertainteam. Heel erg leuk! nog nooit meegemaakt dat er mensen binnenkomen om een liedje te zingen. Na de les ging ik met wat klasgenoten mee naar de kantine, want er zou paella zijn voor 3 euro. In de kantine heb ik met de meiden aan de voetbaltafel gespeeld, volgens mij deed ik het best goed, haha!

Toen ik de paella ophaalde, kreeg ik er ineens een biertje bij. Ik was heel erg verbaasd dat je op school bier krijgt aangereikt. Ik vroeg aan mijn klasgenoten of dit normaal was, ze vertelden dat je gewoon bier, wijn en sterke drank op school kan kopen. Ik was geschokt haha, want volgens mij kan dit niet in Nederland. Ik vond de paella wel lekker, maar de Spaanse mensen niet haha. Iedereen zei dat het niet echt goede paella is, dus nu komt er natuurlijk iets nieuws op de lijst wat ik wil eten!

Vrijdag had ik mijn presentatie voor het vak sociologie in het onderwijs, ik heb verteld over de verschillen tussen man en vrouw over het leren van codering. Toen ik mijn grafieken liet zien, was de docent onder de indruk haha. Ze heeft wel 5 keer 'Very interesting' gezegd denk ik haha. Het voelde goed dat ik deze opdracht had gehaald en daarna lekker weekend had :P