Hop on, Hop off bus + het Maria feest

24 september 2022 - Málaga, Spanje

Om 12:00 stapten wij op de Hop on, Hop off bus. We dachten dat we de blauwe/ rode route namen. Dit wisten we niet zeker en hebben zeker een kwartier geprobeerd uit te vogelen waar we nou eigenlijk waren. Bij het winkelcentrum zijn we er uit gegaan, want dit was een bekend punt voor ons. We zouden hier even wat gaan eten en daarna weer verder gaan met de lijnen. We hebben bij de taco bell gegeten, ik heb de quesadilla gehad, hij was echt super lekker! Dit wordt echt een wekelijks bezoekje als ik straks naar school ga, ben ik bang haha.

Ik had een app geïnstalleerd die de routes van de lijnen beter weergaf en ook liet zien waar ik op dat moment stond. We hebben de blauwe lijn genomen om naar het Museo automovilística de Málaga te gaan. Eenmaal aangekomen zagen we een paar hele mooie oude auto's, het leek mij dus wel wat om daar heen te gaan en rond te kijken. Dus wij komen binnen, blijk het museum vandaag dicht te zijn. Gelukkig kregen we een kaartje mee om morgen heen te gaan naar het museum, we kijken nog even of we dit gaan doen morgen. Nou, omdat het museum dicht was en we nog een half uur moesten wachten op de bus, hebben we een drankje gedaan bij een restaurantje. Een hele grote cola, 350 ML voor maar 1,75!!

We zijn verder gegaan met de rode lijn richting het 'Musso  Interactivo de la Música', het muziek museum van Málaga. Dit was echt een gaaf museum, allemaal instrumenten van vroeger tot aan nu. In de zwarte en witte kamers mocht je niks aanraken, in de rode kamers mocht je de instrumenten bespelen. Ik heb echt een paar hele coole, grappige en mooie instrumenten gezien. Ik moest heel erg lachen toen ik ineens een schedel met haar zag, de schedel had een ketting met eieren en tanden. Ik heb er een selfie mee genomen, echt heel erg grappig! Verder kon je in het museum zien waar de instrumenten vandaan kwamen en hoe ze klonken, dit heb ik natuurlijk allemaal even uitgeprobeerd haha. In de rode kamer heb ik gedrumd, ukelele gespeeld en viool gespeeld. De eerste twee gingen voor mijn gevoel wel oké, over het vioolspel zal ik het maar niet hebben haha.

We zijn om 17:30 weer weg gegaan, omdat we sowieso nog graag de groene lijn wilden volgen. De groene lijn ging namelijk wat meer richting de bergen. De bus was al een tegenvaller, omdat het een gewone bus was en niet zo'n leuke toeristenbus haha. De hele busrit heb ik geslapen, dus heb er helemaal niks van meegekregen haha. Maar Elize zei dat het verder ook niet zo interessant was, want je mocht er nergens uit. Na het rondje kwamen we weer uit bij het winkelcentrum, ik heb hier een leuke broek, blouse en shirt gekocht.

We zijn weer in de blauwe lijn gestapt, omdat deze het dichtst bij ons appartement langs ging. Toen we uitstapten, was er overal politie te zien. Ik schrok me dood, alle wegen waren afgezet en er stonden allemaal mensen langs de kant. Ineens hoorden we allemaal geluid, dit was blijkbaar een fanfare. Toen ik goed in de straat keek, zag ik een heel groot soort blok in de verte met daarvoor allemaal mensen met fakkels. Ik was helemaal nieuwsgierig, dus ging ik tussen de mensen staan. De mensen met fakkels en de muzikanten naderde ons. Tussendoor had Elize opgezocht of het vandaag misschien een speciale dag was. 24 September is de 'La procesión extraordinaria de la Virgen del Gran Poder'. Dit is een feestdag ter ere van de maagd María, de dominicanen noemen deze dag 'nuestra señora de mercedes' (onze lieve vrouw van mercedes). Na de fanfare kwam María om de hoek, gedragen door tientallen mannen en vrouwen. María zat op een soort altaar met allemaal kaarsen om haar heen, echt een mega groot ding om te zien. De mensen die dit tilden, hadden het zweet op hun voorhoofd staan. Echt heel indrukwekkend om te zien hoe iedereen bijeenkomt om deze bijeenkomst bij te wonen.

Waar Málaga normaal gesproken erg ongeduldig is in het verkeer en al toetert als je na 1 seconde niet optrekt, konden de mensen nu keurig wachten op de mega lange files. Ik weet niet of dat komt door het geloof of door de vele politiemannen die er stonden haha. Het was in ieder geval voor mij een dag waar ik heel veel leuke en interessante dingen heb gezien.