Paula, Laura en Marta

8 oktober 2022 - Málaga, Spanje

Elize ik hebben ons opgegeven voor het buddy programma, dit is een programma waar je wordt gekoppeld aan een student van de universiteit. Elize heeft vandaag afgesproken met haar buddy Paula. Ik ging ook mee om haar te ontmoeten, Paula nam twee andere vriendinnen mee, Marta en Laura. Toen we elkaar ontmoetten was het eerst een beetje ongemakkelijk, maar al gauw kletsten we veel met elkaar en deelden onze interesses met elkaar. Marta doet de studie 'Law school' en Paula en Laura doen de studie 'Asian study', ze leren hier over de cultuur van Korea. Paula en Laura kunnen allebei Koreaans praten! We hebben eerst wat gedronken op een terrasje en hebben gekletst over van alles, over het eten, gewoontes, scholen, interesses, echt van alles haha. We kwamen zo te weten dat dat ze 's ochtends tegen 10:00 warme churos eten, om 14:00 hun warme maaltijd en eventueel een dutje doen, dan om 17:00 eten ze zoetigheid en dan tegen 21:00 hun laatste maaltijd van de dag. Wij vertelden hen dan weer dat wij om 17:00/ 18:00 onze laatste warme maaltijd eten, hier schrokken ze echt van. Ook het verschil met het op bed brengen van kinderen, wij vertelden dat de kleine kinderen in Nederland meestal niet later dan 20:00 naar bed gaan. Ze schrokken hier van, Paula vertelde dat de kinderen in Spanje pas tegen 22:00 naar bed gaan. Maar ze vertelde ook dat ze zelf vroeger tot 03:00 in de nacht mocht spelen met kinderen van haar flatgebouw. Het is echt heel leuk en interessant om te zien hoe de cultuur verschilt van elkaar!

Het was verder echt een hele gezellige avond! We hebben na het terras nog een stukje gewandeld langs de kust en aan het eind van de avond hebben we nog een hapje gedaan samen. Paula, Laura en Marta zouden een goed plekje uitkiezen om te eten, maar omdat het vandaag 'Noche en blanco' was, was het extra druk in de stad. Er was bijna nergens plek om te gaan eten of we moesten in de rij staan om te eten. Uiteindelijk hebben we een burgertentje gevonden en hebben daar gegeten. Het was de eerste keer dat ik zo laat avondeten at, het was 23:30 haha. Het een hele goede burger, met heerlijke frietjes! Zij hebben ons wat Spaanse woorden uitgelegd en ons geholpen met de uitspraak. En wij hebben hen wat Nederlandse woorden geleerd. Ze vonden het Nederlandse woord 'Doei' heel schattig haha.