Conyingen op Gran Canaria

8 december 2022 - Málaga, Spanje

Omdat het 'veel' had geregend op Gran Canaria, kregen we de kans om te canyoningen op de plek waar het normaal gesproken eigenlijk niet kan (door de droogte). Conyon of La Manta is de plek waar we hebben gecanyoningd, deze berg staat bekend om zijn mooie en hoge watervallen waar je ook sprongen kunt maken.

We zouden om 10:00 worden opgehaald door onze tourguide, dit was natuurlijk de Spaanse tijd en was het uiteindelijk 10:10. De tourguide heette Manuel, een hele aardige man. Hij vertelde dat hij al meer dan 20 jaar aan canyoning deed, dit stelde mijn gevoel gerust. De Spaanse gemoedsrust leefde voort haha, want hij moest om 10:00 op de locatie zijn, maar maakte geen haast om daar op tijd te zijn, haha! Toen we aankwamen, zag ik de andere vriendengroep, het leken mij aardige jongens.

Voordat we de berg op liepen, moesten we ons omkleden in onze zwemkleding, dit vond ik een beetje raar in het begin maar goed haha. Tijdens het omhoog lopen, vertelde Manuel dingen over de natuur. Manuel vertelde bijvoorbeeld waarom de rotsen soms groen en geel zijn, dit komt door de mineralen en sulfaten. Eenmaal de berg opgelopen, mochten we onze wetsuit aandoen. Nou... jeetje dit op zich was al een uitdaging voor mij hahah! Dat pakje was vreselijk om aan te trekken, het zat vreselijk strak. De man zag dat ik moeite had met mijn pak en vertelde dat het makkelijker wordt als ik hem nat maakt. Het klopt inderdaad, het was makkelijker toen mijn pak nat was, daarna hielp hij mij nog mee.

De eerste sprong in het water vond ik het ergste, terwijl het helemaal niet hoog was haha. Maar die shock omdat het water zo koud was, vond ik heel eng haha. De tweede keer vond ik het helemaal niet meer zo erg. We liepen een stukje door en kwamen bij de eerste rots waar we van af zouden abseilen. We kregen een touw om ons zelf naar beneden te begeleiden én een extra beveiliging die Manuel altijd vasthield. Het voelde echt super vet om jezelf naar beneden te laten 'lopen' via het touw in je hand. Vanaf ongeveer 3 meter van het water mocht je je bescherming loslaten en je laten vallen in het water. Dit voelde in het begin wel onwennig en eng, maar dit werd later steeds minder eng en zelf ook heel leuk en cool!

We kwamen bij een plek waar je mocht springen in de watervallen van verschillende hoogten, de hoogste was 15 meter. Dat durfde ik niet haha, maar ik ben wel van ongeveer 7 meter hoogte gesprongen. Nou....  vanaf beneden leek het helemaal niet zo hoog, maar toen ik eenmaal boven stond, dacht ik 'Waar ben ik aan begonnen?' Toch heb ik twee keer deze sprong gemaakt, echt een super vet gevoel!

Aan het eind van de trip, heb ik 60 meter naar beneden geabseild! Vanaf het begin, zag je niet eens waar je eindigde haha. Dit stuk was echt super hoog, een beetje eng, maar ook weer zó cool! Ik ging als derde na de twee mannen. Terwijl ik naar beneden ging, had ik prachtig uitzicht over de natuur! Hierna zijn we weer naar de bus gelopen.

Eenmaal thuis aangekomen had ik berehonger, want de trip zou eigen van 09:00 tot 14:00 duren. Maar dit is uiteindelijk 09:30 tot 17:00 geworden. Elize en ik besloten naar de hoofdstad te gaan om lekker te eten, ik had een heerlijke biefstuk!